Maroon 5 – Overexposed

Pop rock en funk rock. Dat is hoe de eerste 3 albums van de Amerikaanse band Maroon 5 werden omschreven. En dat klopt aardig, want sinds het debuutalbum Songs About Jane (met de hits This Love en She Will Be Loved), lijkt het alsof ze qua stijl een zeer rechte lijn aanhouden. De meeste singles zijn funky en meestal rijp voor een plek in de hitparades. Het laatste album, Overexposed, wordt echter omschreven als pop rock, funk rock, dance pop en electro pop. Het lijkt er verdacht veel op dat ze, net als andere bands, de hete adem van de aanstormende DJ-talenten in hun nek voelden en ze bijna noodgedwongen naar de computers en synthesizers grepen. Nu kan ik gelukkig niet zeggen of dit de werkelijke reden is, maar wat ik wel kan zeggen is dat ze ondanks de vele elektronische toevoegingen ze het album wel heel “Maroon 5” hebben laten klinken.

Overexposed kent 12 nummers, waarvan de leading single Payphone (met Wiz Khalifa) al een tijdje uit is. Nu kan ik zeggen dat de meeste nummers op het album ongeveer het niveau hebben van die single, en ik ze één voor één de lijsten in zie gaan. Dit zeg ik niet omdat ik ze allemaal ongelooflijk goed vindt. Ik zeg dat ik ze wel de lijsten in zie gaan, maar het zijn niet allemaal tophits. Een hit als Moves Like Jagger maak je niet snel en dit album bied ook geen gelijkwaardig materiaal. Het is prima, maar niet geweldig.

Het zijn niet de extra computers etcetera die dit album geen must-have maken. Juist de nummers die dit veel hebben bieden juist die twist die je aandacht er weer even bijhoudt. Maroon 5 trekt z’n pop/funk lijn rustig door, want tussen alle bliepjes krijgt de herkenbare stem van Adam Levine toch weer de hoofdrol in elk nummer. En zolang dat gebeurt is er niks aan de hand.

Luister van Overexposed:

  • One More Night
  • Payphone
  • Lucky Strike
  • Tickets
Geef een reactie

