Passenger – All The Little Lights

Het komt vaak voor dat ik gewoon helemaal níet op de hoogte ben van bepaalde muzikale trends. Als zelfverklaard muziekfreak kan dat natuurlijk niet door de beugel. Zo zag ik een aantal weken terug dat bijna ieder meisje uit mijn sociale kring helemaal gek was van Passenger. Wait what? Sorry, die naam kwam niet voor in mijn artiestenencyclopedie. Maar oké, ik liet het gaan. Vooral de titel Let Her Go riep zo’n ongelooflijk plakkerig zwijmelgevoel bij me op dat ik het gewoon volledig langs me heen liet gaan. Tot dit punt.

Ik ben geen uitgesproken fan van singer songwriters. Af en toe kan ik er een waarderen, maar na het vreselijke nummer Beauty And The Brains van Nielson, was ik er even klaar mee. Het niveau van Nederlandstalige singer songwriters was weer een aantal meter naar beneden getrapt. Dat is meteen al een plus aan Passenger; hij is Brits. Iemand die de meest gesproken taal vanaf de kinderschoenen beheerst en er geloofwaardig in kan zingen. Passenger was overigens ooit begonnen als 5-koppige band. Na het debuutalbum kapte er vier van en nu is Mike Rosenberg als enige Passenger nog over. Hij heeft echter niet stilgezeten, All The Little Lights is al het vierde album dat hij solo uitbrengt. De stijl valt te omschrijven als folk, maar dan net wat lieflijker en grappiger dan het soms serieuze en bombastische Mumford And Sons.

All The Little Lights is een geweldig album, het klinkt als een prachtig geheel. Het mooie is dat Passenger zich niet alleen laat begeleiden door een eenzaam gitaartje, maar er vaak genoeg xylofoons of blazers te horen zijn. Dit wisselt prima af in de nummers die vaak vrolijke melodieën bevatten en een tekst om U tegen te zeggen. Wanneer je goed naar sommige nummers luistert, ontdek je zinnen die ongelooflijk waar zijn of een dikke glimlach op je gezicht toveren.

Het vijfde album van Passnger luistert heerlijk weg en is absoluut geen zwaar luistervoer. Muziek met een lach en een traan, maar zal je niet verlaten zonder dat je een voldaan gevoel in je oren hebt. All The Little Lights laat zien dat singer songwriting in de Engelstalige landen nog degelijk enige waardigheid heeft. Zij wel.

Luister van All The Little Lights:

  • Things That Stop You Dreaming
  • Let Her Go
  • The Wrong Direction
  • I Hate
  • Patient Love
Geef een reactie

