Damon Albarn – Everyday Robots

 

Vorige week liep ik vrolijk op m’n slippers door een groot Madrids warenhuis, driftig op zoek naar pareltjes die ik koste wat kost in mijn CD collectie moest hebben. Terwijl ik vrolijk de Pop Rock Nacional afdeling doorspitte, zag ik uit mijn ooghoek de nieuw ingekomen releases in een groot rek staan. De grijze albumhoezen herkende ik meteen, Damon Albarns Everyday Robots was net uit, en de eerder uitgegeven singles waren al om van te smullen. Maar hoe razend nieuwsgierig ik was naar het solowerk van de Blur-zanger, liet ik hem op dat moment links liggen. Zonde.

Want ik ga er niet omheen draaien. Het is puur goud. Sluit je nu je computer af en ren je naar de dichtstbijzijnde platenboer om Everyday Robots te kopen, je zult er geen spijt van krijgen. Toch een toelichting nodig? Vooruit dan maar. Albarn heeft zich voor zijn soloplaat ongelooflijk uit de naad gewerkt. Het klinkt niet als Blur, Gorillaz, Rocket Juice And The Moon of een van z’n andere projecten, je hoort dat dit puur en alleen Damon Albarn is, zonder toegevoegde kleur-en smaakstoffen. Die puurheid wordt op sublieme wijze gecombineerd met melodieën die ondersteund worden door aparte achtergrondinstrumenten, synths, strijkers, piano, gitaar, drumcomputers en al wat dan niet. Hierin houd Albarn het klein, behapbaar en vooral niet te complex.

Uitbundige, harde muziek is het niet, maar ondanks die restrictie is elk nummer een individueel project die toch telkens weer de juiste snaar weet te raken. Van het vrolijke Mr. Tembo tot het langgerekte en veelzijdige You & Me weet Everyday Robots in ieder nummer iets voor iedereen te stoppen. De leuke interludes Parakeet en Seven High houden het fris en geven even adempauze, om vervolgens weer op relaxete voet verder te gaan. De nummers Everyday Robots, Lonely Press Play (die in akoestische versie stiekem beter tot haar recht komt), Hollow Ponds en Heavy Seas Of Love waren mooie voorbodes, maar daarnaast heeft het album zoveel meer in zich. Het zeven minuten lang durende You & Me is een topper die maar blijft verrassen en nooit verveelt, wat op zich al een staande ovatie waardig is.

Het slimme gebruik van melodiewendingen en Albarns nagenoeg perfecte stem (die zich ook uitstekend leent voor minder uitbundige muziek) komen tot z’n recht in nummers als The Selfish Giant, Hostiles en Photgraphs (You Are Taking Now), die zich na een enkele luisterbeurt al ontpoppen als albumfavorieten en alleen maar beter worden naarmate je ze vaker luistert.

Everyday Robots kent in de moderne geschiedenis van popmuziek geen equivalent. Albarn propt zoveel geniale muziek in drie kwartier, dat je het bijna niet voor mogelijk houd. Afsluiters History Of A Cheating Heart en Heavy Seas Of Love breien een prachtig rustig einde aan een van de meest chille albums die je gehoord hebt. Perfecte achtergrondmuziek of intensieve luistermuziek, Everyday Robots is het. En nu rennen naar de winkel jij.

Luister van Everyday Robots:

  • Mr. Tembo
  • Hostiles
  • The Selfish Giant
  • You & Me

 

Geef een reactie

